Ha Ön a munkahelyére keres higiéniai termékeket, jó helyen jár. Nézzen be hozzánk. Örömmel köszöntjük!
 "Tőlünk függ minden, csak akarjunk."
Gróf Széchenyi István

 


Autózzon Autógázzal!
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Tel./fax: (06 1 ) 403 1046
Mobil: 06 209 168 107
E-mail címünk:
info@komplextrade.hu

 
websas.hu

 
Google PageRank
 
Miért ne működhetne gázzal az autója? Jelenleg 155 Ft/L áron tankolok, literben kb. 10%-kal ugyan nagyobb a fogyasztás, viszont alig érezhető a teljesítmény csökkenés, valamint a károsanyag kibocsátás a töredéke a mint a benzin, illeve a gázolaj üzemű motoroké. Így a környezetünket is kevésbé szennyezi. Bár az állam nem jár élen ebben sem és nem gondolkodik globálisan. Nem teszi megfelelően érdekelté a felhasználót a környezetkímélőbb megoldások használatára. Pedig az éghajlati változások egyre szembetűnőbbek. Az utóbbi években pl. Magyarországon tízszeresére nővekedett a bőrrákos betegek száma, amely szorosan összefügg a környezetszennyezéssel, az üvegház hatással és a káros sugarak növekedésével. Az unokatestvérem 29 évesen meghalt bőrrákban. Bárkire sor kerülhet, nincs kivétel.
Aztán érdemes elgondolkodni azon is, hogy vajon milyen hatással lesz az éghajlatra, ha a több mint egy milliárd lakosú rohamosan fejlődő Kínában és Indiában is egyre többen vásárolhatnak gépkocsit. Márpedig egyre többen vásárolhatnak gépkocsit. (Csak Pekingben naponta kb. ezer új gépkocsit jegyeznek be) Ezekben az országokban jelenleg is évente több millióval növekszik a gépkocsik száma és ez a folyamat nem fog megállni és nem lesz vissza fordítható. Magyarország jelenlegi helyzetében, amit az évtizedeken át tartó rablógazdálkodás jellemzett (ma is jellemezné, csak ma már szinte nincs mit...) egyetlen egy dolgot azért mégis tett ezügyben, a környezetvédelem jegyében. Mégpedig a Diesel üzemanyagok ÁFA elszámolása mellett az LPG autógáz ÁFA-ja is levonható az adóalapból. Ezzel hosszútávon ösztönözni kívánják a vállalkozókat az autógáz használatára. És ez ugye elég széles kör.

Persze majd idővel a nagy autógyárak is előállnak alternatív üzemeltetésű NAGY szériában gyártott autókkal, de addig is lehetne lépni.
 
"Földünk már elég türelmetlen".
A NAGY szón van a hangsúly, hiszen szinte minden valamire való autógyár próbálkozik alternatív üzemeltetésű autók gyártásával, de közben évtizedek telnek el. Ebben élen jár a Toyota, a Lexus-szal és a Honda. A legfrissebb hírek szerint Korea a Hyundai-jal akar világelsőként hidrogén üzemelésű autót nagy szériában gyártani.
 
Az Autógyárakkal kapcsolatban nem tudom vajon mi lehet az oka, hogy nem gyártanak gyárilag gázüzemű autót - a Renault-ot és a Skodát kivéve. Miért ragaszkodnak a benzin, ill. a Diesel üzemű járművekhez - ismerve minden adatot, romló tendenciákat, kalkulálható jövőt. Miért bizonygatják a benzin, ill. a Diesel üzemű járművek tisztaságát, holott a gázüzemű járművek szennyezőanyag kibocsátása - főleg a Diesel üzemű autókkal összehasonlítva csupán töredéke.
 
A legújabb vizsgálatok az autógáz további előnyeit fedték fel:
 A csökkentett kéntartalmú benzinhez képest  A csökkentett kéntartalmú dízelolajhoz képest
   11–13%-kal kevesebb széndioxid    80–95%-kal kevesebb makrorészecske
   15–80%-kal kevesebb nitrogénoxid    99–99,8%-kal kevesebb mikrorészecske
   20–40%-kal kevesebb szénhidrogén    90–99%-kal kevesebb nitrogénoxid
   30–35%-kal kevesebb szénmonoxid

 

Az autógáz segíthet a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésében. Továbbá, alacsony széntartalmánál fogva a széndioxid kibocsátását is csökkenti (többek között a széndioxid felelős az üvegházeffektusért).A hagyományos üzemanyag ellátású gépjárművek sokkal kevésbé szennyezik a környezetet, mint a múltban. Európában felismerték, hogy a két szennyezőanyag, a NOx (azaz a salétromsav és a nitrogéndioxid) és a makrorészecskék (számos vegyi anyagot tartalmazó mikroszkopikus koromrészecskék) még mindig megoldandó problémát jelentenek.

Bár a Diesel motor segíthet a széndioxid kibocsátásának csökkentésében, mégis ez marad a fő probléma az új motorok vizsgálatakor. A dízelmotorok nagyobb mértékben bocsátják ki ezeket a szennyezőanyagokat, mint a korszerű katalizátoros és gázüzemű motorok. A gázüzemű motorok a legtöbb esetben több mint 90%-kal kevesebbet bocsátanak ki ezekből az anyagokból. (forrás: Shell)

Az autógyárak addig nem gyártanak nagy szériában környezetet kevésbé szennyező járműveket, amíg erre nincs nagyobb gazdasági nyomás. A környezetvédelem így tulajdonképpen csak "formaság" a potenciális vevő elkápráztatására. Már régen lehetett volna más energiaforrásokat is használni... Különösen ha megtudjuk, hogy Csonka János - a neves Magyar feltaláló a maga készítette eszközökkel 1879-ben megszerkesztette az első magyar gázmotort. Ennek ugye 127 éve...
Közlekedési eszközre vállalkozóként szükségem van mint sokan másoknak is. Én megtettem amit jelenleg lehetett. Tudom, ha mindenki csak a saját "portáját" tartaná rendben - sok kicsi sokra megy alapon - a jelenlegi rohamosan romló környezeti tendenciák lassan megállnának, majd idővel - szintén nagyon lassan - javulásnak indulnának. Ne gondolja azt, hogy Önt, vagy a családját nem érintheti - ha eddig nem érintette - a környezeti változások következményei. És azt se gondolja, hogy ez olyan nagy dolog. Az átalakítás után a Gázkúthoz áll tankolni. Ennyi az egész!
Vagy maradhat az olyan nagy örömet jelentő benzin, vagy Diesel üzemeltetésnél és elláthat akár az orráig is. Ez az Ön döntése jelenleg. Melyet egyáltalán nem értek és nem is akarom megérteni. A tét túl nagy.
Egyébként gyakorlatilag az összes Otto-motorral működő autót át lehet alakítani LPG üzeműre, úgy hogy az még működhessen a korábban használt üzemanyaggal is. Az ilyen autókba töltött LPG gáz valójában ugyanaz, mint a palackozott PB-gáz, csak nincs olyan erős szaga (alapból mindkettő szagtalan, az LPG-ben kevesebb a szagosító anyag). Óriási előnye az ára. Jelenleg a kutaknál körülbelül a benzin literenkénti árának fele. Azonban sajnos sokan otthon, palackból töltve az autót, negyedannyiért autóznak (ez szigorúan tilos és életveszélyes). Emellett környezetkímélőbb is az LPG gáz, hiszen égése tisztább. Mérgező gázokból átlagosan feleannyi keletkezik, mint a hétköznapi meghajtások esetében, és a kipufogógáz egyáltalán nem tartalmaz szilárd részecskéket. Szilárd részecskéken azt kell érteni,
amit a Magyar utakon gyakran látni, amikor néhány autó és sok teherautó intenzív gázadáskor - leginkább induláskor - okádja a halált fekete füst formájában. Ezek a részecskék, a tüdőbe kerülve nem oldódnak fel és erőssen rákkeltőek.
De azt is tudjuk, hogy a Magyar államnak nem érdeke a legalább európai átlagéletkor, ami közel 10 évvel magasabb a Magyar átlagnál, hiszen a gyárbezárásokkal és a kevés foglalkoztatottal nem lehet még a ilyen sok embert eltartani. (Azt tudta-e, hogy pl. az IKARUS a világ legnagyobb autóbusz gyártója volt. Sikerült azt is tönkre tenni! De büszke lennék a hazámra, ha ez és a többi méltán világhírű gyár ma is működne és szállítanánk a világ minden részébe pl. autóbuszokat! Hogyan is lehetett cél munkahelyek millióit megszüntetni, embereket kilátástalan helyzetbe hozni Állami akaratra?) Mert bármilyen undorítóan hangzik is, a tények ezt igazolják. Hiszen vezetőink édes keveset tettek annak érdekében, hogy a tények ne ezt támasszák alá. Sehol Európában nem láttam a városokban ennyi teherautót, kamiont mint itt nap mint nap. És sehol Európában nem láttam ennyi füstölő járművet sem. Ha döntést hozhatnék pl. a füstölő járművek ügyében, azt a döntést hoznám meg, hogy ezeket a járműveket Rendőri intézkedés keretében a legközelebbi szervizbe kell kísérni, ahol a Rendőr felügyelete alatt kell elvégezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot. Ha nem a Rendőrnek van igaza a mindenkori díj felét kell fizetnie az Államnak adójóváírás formájában, viszont ha igaza van a mindenkori díj dupláját kell megfizetnie a jármű üzembentartójának a szerviz részére - amely természetesen behajtható, szükség esetén behajtandó! + azonnal leveteti a Rendőr a rendszámot és 3 napos útvonal engedélyt ad, mialatt a jármű vezetője elviheti járművét a szervizbe, vagy a bontóba. Nem lehet egyéni probléma számos ember egészségkárosítása! Ja és hasonló döntésekig az összes döntéshozó a családjukkal együtt költözzön Budapesten a Róbert Károly körútra. Ott szívják a jó levegőt, ne a Budai hegyekben - pl. Budakeszin... A papám szintén tüdőrákban halt meg, pedig nem dohányzott. Magyarország a férfiak tekintetében tüdőrákban világelső, a nők esetében a harmadik helyen van. A föld összes országa közül... És ha belegondolok, a legtöbb szabályozás ilyen egyszerű volna, ha rendszerbe nem kerülne mocsok is. De sorolhatnám a degeneráltabbnál degeneráltabb példákat, melyeket egyszerűen korrigálni lehetne, ha megvolna az akarat... Ja és persze mindenhol vannak körgyűrűk is! Normális és teljesíthetőek a szabályozások és nem arra épülnek, hogy felét úgy sem tartják be. Mindenki magából indul ki -az állam is. Merthogy "a fejtől büdös a láb", és nem fordítva. (De azért van jó dolog is kis hazánkban - ahogy Hofi mondta: ... Hogy ugatni már szabad, Hogy ugatni még SZABAD! De az igazságból kétségkívül rég elveszett az "i"!!! Még valamikor, talán a negyvenes években. '56-ra már tudhatóan nagy baj volt, amely később csak rosszabb lett. És a mocsok áthatott, átnevelt több nemzedéket és a gyerekeken keresztül még sokáig érezhető lesz pl. a félelem a hatalomtól, tudat alatt valahol a nagy fekete autótól... Undorító, hogy ezek az emberek - akik ezt tették ezzel a néppel - büntetlenül élték, élik le az életüket!)

Egyébként a hiedelmekkel szemben nem robbanásveszélyesebb a benzin-/dízelüzemnél, feltéve, ha hivatalos gázautó műhelyben alakították át az autót és otthon nem piszkálnak bele. Még gázszagú sem lesz az átalakított autó, bár a PB-gázpalackból töltött autóknál ez is előfordulhat. Az átalakítás után a kocsi teljesítménye elvileg kb. 5-10%-kal romlik, és több gázt fogyaszt, mint benzint, de vannak, akik pont teljesítménynövekedésről számolnak be, és még a nagyobb fogyasztás mellett is jóval olcsóbb a gázüzem.  A jármű átalakítása során a motorhoz egyáltalán nem nyúlnak, csak egy újabb tartály, néhány kisebb alkatrész és egy rézcső kerül a kocsiba, sőt a tartályt akár a pótkerék helyére is rejthetik, de ilyenkor meg a pótkerék lesz útban. Az is járható út, hogy a kocsiból kiszerelik a benzintankot, és teljesen gázüzeművé alakítják, így a tulajdonos 50% súlyadókedvezményt kap. Azt nem tudom, miért nem kap a gázüzemű autó tulajdonosa legalább 20-30% súlyadókedvezményt abban az esetben, ha a benzintank nem kerül kiszerelésre, hiszen a gáz árának köszönhetően nem éri meg benzinnel autózni, viszont a legtöbb gázrendszer a motor beindításakor benzinnel működik és néhány másodperc, esetleg egy-két perc után kapcsol át gázüzemre. Ez is olyan "nesze semmi fogd meg jól szabályozás", amivel viszont tapasztalhatjuk milyen lázasan dolgoznak országunk vezetői. Lám ezt is szabályozták. Ezért tartunk itt, ami sokunk számára igen csak fájdalmas.

De ha ennyi jó tulajdonsága van a gázautónak, akkor miért nem jár mindenki azzal? Ennek egyszerű magyarázata az, hogy az átalakítás 100-350 ezer forintba kerül típustól függően. De aki ki tud fizetni egy ekkora összeget egy alkalommal, annak ez a beruházás 10-30 ezer km alatt megtérül, ez kb. 1-2 évet jelent. És később az üzemanyagköltség 30-40, sőt akár 50%-át is megspórolhatja a tulajdonos, nem számítva a motor kisebb igénybevételéből adódó megtakarításokat. Ez tehát az egyik lehatásosabb üzemanyagköltség csökkentő eljárás, amellett, hogy rövid távon (elkövetkező 5-10 év) ez tűnik a legmegfelelőbb megoldásnak az autózás környezetkímélőbbé tételére. Tehát akit érdekel a környezete, a pénztárcája, és nem probléma egy sporttáskányi tartály a csomagtartóban, az keressen rá a gázautó szóra a neten, vagy kérdezze meg ismerőseit a dologról. Biztos van valaki, akinek gázautója van, vagy legalább ismer valakit, akitől tanácsot lehet kérni. És érdemes megnézni az alábbi linkeket, ahol az érdeklődők rengeteg hasznos információhoz juthatnak.

Takács Tamás
2006.08.01.

Kapcsolódó témakörök:
 - EU-figyelmeztetés: Csökkenteni kell az új kocsik széndioxid kibocsátását 
 
Ha IDE kattint megtérülési számítást végezhet a Shell kalkulátorával.
 
"Minden összefügg mindennel, gondolkozz rendszerben és hosszútávon"