-
Tel./fax:
(06 1 ) 403 1046
Mobil: 06 209 168
107
- E-mail címünk:
- info@komplextrade.hu

-
-

-
|
-
Miért ne működhetne gázzal az autója? Jelenleg 155 Ft/L áron
tankolok, literben kb. 10%-kal ugyan nagyobb a fogyasztás, viszont
alig érezhető a teljesítmény csökkenés, valamint a károsanyag
kibocsátás a töredéke a mint a benzin, illeve a gázolaj üzemű
motoroké. Így a környezetünket is kevésbé szennyezi. Bár az állam
nem jár élen ebben sem és nem gondolkodik globálisan. Nem teszi
megfelelően érdekelté a felhasználót a környezetkímélőbb megoldások
használatára. Pedig az éghajlati változások egyre szembetűnőbbek. Az
utóbbi években pl. Magyarországon tízszeresére nővekedett a bőrrákos
betegek száma, amely szorosan összefügg a környezetszennyezéssel, az
üvegház hatással és a káros sugarak növekedésével. Az unokatestvérem
29 évesen meghalt bőrrákban. Bárkire sor kerülhet, nincs
kivétel. Aztán érdemes
elgondolkodni azon is, hogy vajon milyen hatással lesz az
éghajlatra, ha a több mint egy milliárd lakosú rohamosan fejlődő
Kínában és Indiában is egyre többen vásárolhatnak gépkocsit.
Márpedig egyre többen vásárolhatnak gépkocsit. (Csak Pekingben naponta kb. ezer új gépkocsit
jegyeznek be) Ezekben az országokban jelenleg is évente
több millióval növekszik a gépkocsik száma és ez a folyamat nem
fog megállni és nem lesz vissza fordítható. Magyarország jelenlegi
helyzetében, amit az évtizedeken át tartó rablógazdálkodás
jellemzett (ma is jellemezné, csak ma már szinte nincs mit...)
egyetlen egy dolgot azért mégis tett ezügyben, a környezetvédelem
jegyében. Mégpedig a Diesel üzemanyagok ÁFA elszámolása
mellett az LPG autógáz ÁFA-ja is levonható az
adóalapból. Ezzel hosszútávon ösztönözni kívánják a
vállalkozókat az autógáz használatára. És ez ugye elég széles
kör.
Persze majd idővel a nagy autógyárak is előállnak
alternatív üzemeltetésű NAGY szériában gyártott autókkal, de addig
is lehetne lépni.
-
-
"Földünk már elég türelmetlen".
-
A NAGY szón van a
hangsúly, hiszen szinte minden valamire való autógyár próbálkozik
alternatív üzemeltetésű autók gyártásával, de közben évtizedek
telnek el. Ebben élen jár a Toyota, a Lexus-szal és a Honda. A
legfrissebb hírek szerint Korea a Hyundai-jal akar világelsőként
hidrogén üzemelésű autót nagy szériában gyártani.
-
-
Az
Autógyárakkal kapcsolatban nem tudom vajon mi lehet az oka, hogy
nem gyártanak gyárilag gázüzemű autót - a Renault-ot és a
Skodát kivéve. Miért ragaszkodnak a benzin, ill. a Diesel üzemű
járművekhez - ismerve minden adatot, romló tendenciákat,
kalkulálható jövőt. Miért bizonygatják a benzin, ill. a Diesel
üzemű járművek tisztaságát, holott a gázüzemű járművek
szennyezőanyag kibocsátása - főleg a Diesel üzemű autókkal
összehasonlítva csupán töredéke.
-
-
A legújabb
vizsgálatok az autógáz további előnyeit fedték
fel:
A
csökkentett kéntartalmú benzinhez képest |
A
csökkentett kéntartalmú dízelolajhoz képest |
11–13%-kal kevesebb
széndioxid |
80–95%-kal kevesebb
makrorészecske |
15–80%-kal kevesebb
nitrogénoxid |
99–99,8%-kal kevesebb
mikrorészecske |
20–40%-kal kevesebb
szénhidrogén |
90–99%-kal kevesebb
nitrogénoxid |
30–35%-kal kevesebb
szénmonoxid |
|
Az autógáz
segíthet a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésében.
Továbbá, alacsony széntartalmánál fogva a széndioxid kibocsátását is
csökkenti (többek között a széndioxid felelős az
üvegházeffektusért).A hagyományos üzemanyag ellátású
gépjárművek sokkal kevésbé szennyezik a környezetet, mint a múltban.
Európában felismerték, hogy a két szennyezőanyag, a NOx (azaz a
salétromsav és a nitrogéndioxid) és a makrorészecskék (számos vegyi
anyagot tartalmazó mikroszkopikus koromrészecskék) még mindig
megoldandó problémát jelentenek.
Bár a
Diesel motor segíthet a széndioxid kibocsátásának csökkentésében,
mégis ez marad a fő probléma az új motorok vizsgálatakor. A
dízelmotorok nagyobb mértékben bocsátják ki ezeket a
szennyezőanyagokat, mint a korszerű katalizátoros és gázüzemű
motorok. A gázüzemű motorok a legtöbb esetben több mint 90%-kal
kevesebbet bocsátanak ki ezekből
az anyagokból.
(forrás: Shell)
-
- Az autógyárak
addig nem gyártanak nagy szériában környezetet kevésbé szennyező
járműveket, amíg erre nincs nagyobb gazdasági nyomás. A
környezetvédelem így tulajdonképpen csak "formaság" a potenciális
vevő elkápráztatására. Már régen lehetett volna más
energiaforrásokat is használni... Különösen ha megtudjuk, hogy
Csonka János - a neves Magyar feltaláló a maga készítette
eszközökkel 1879-ben megszerkesztette az első magyar gázmotort.
Ennek ugye 127 éve...
Közlekedési eszközre vállalkozóként
szükségem van mint sokan másoknak is. Én megtettem amit jelenleg
lehetett. Tudom, ha mindenki csak a saját "portáját" tartaná
rendben - sok kicsi sokra megy alapon - a jelenlegi rohamosan
romló környezeti tendenciák lassan megállnának, majd idővel -
szintén nagyon lassan - javulásnak indulnának. Ne gondolja azt,
hogy Önt, vagy a családját nem érintheti - ha eddig nem érintette
- a környezeti változások következményei. És azt se gondolja, hogy
ez olyan nagy dolog. Az átalakítás után a Gázkúthoz áll tankolni.
Ennyi az egész! Vagy
maradhat az olyan nagy örömet jelentő benzin, vagy Diesel
üzemeltetésnél és elláthat akár az orráig is. Ez az Ön döntése
jelenleg. Melyet egyáltalán nem értek és nem is akarom
megérteni. A tét túl nagy.
-
-
 |
Egyébként gyakorlatilag az összes
Otto-motorral működő autót át lehet alakítani LPG
üzeműre, úgy hogy az még működhessen a korábban
használt üzemanyaggal is. Az ilyen autókba töltött LPG
gáz valójában ugyanaz, mint a palackozott PB-gáz, csak
nincs olyan erős szaga (alapból mindkettő szagtalan,
az LPG-ben kevesebb a szagosító anyag). Óriási előnye
az ára. Jelenleg a kutaknál körülbelül a benzin
literenkénti árának fele. Azonban sajnos sokan otthon,
palackból töltve az autót, negyedannyiért autóznak (ez
szigorúan tilos és életveszélyes). Emellett
környezetkímélőbb is az LPG gáz, hiszen égése
tisztább. Mérgező gázokból átlagosan feleannyi
keletkezik, mint a hétköznapi meghajtások esetében, és
a kipufogógáz egyáltalán nem tartalmaz szilárd
részecskéket. Szilárd részecskéken azt kell
érteni, |
-
amit a
Magyar utakon gyakran látni, amikor néhány autó és sok
teherautó intenzív gázadáskor - leginkább induláskor -
okádja a halált fekete füst formájában. Ezek a részecskék, a
tüdőbe kerülve nem oldódnak fel és erőssen rákkeltőek.
De azt is tudjuk, hogy a Magyar államnak nem érdeke a
legalább európai átlagéletkor, ami közel 10 évvel magasabb a
Magyar átlagnál, hiszen a gyárbezárásokkal és a kevés
foglalkoztatottal nem lehet még a ilyen sok embert
eltartani. (Azt tudta-e, hogy pl. az IKARUS a világ
legnagyobb autóbusz gyártója volt. Sikerült azt is tönkre
tenni! De büszke lennék a hazámra, ha ez és a többi méltán
világhírű gyár ma is működne és szállítanánk a világ minden
részébe pl. autóbuszokat! Hogyan is lehetett cél munkahelyek
millióit megszüntetni, embereket kilátástalan helyzetbe
hozni Állami akaratra?) Mert bármilyen undorítóan
hangzik is, a tények ezt igazolják. Hiszen vezetőink édes
keveset tettek annak érdekében, hogy a tények ne ezt
támasszák alá. Sehol Európában nem láttam a városokban ennyi
teherautót, kamiont mint itt nap mint nap. És sehol
Európában nem láttam ennyi füstölő járművet sem. Ha döntést
hozhatnék pl. a füstölő járművek ügyében, azt a döntést
hoznám meg, hogy ezeket a járműveket Rendőri intézkedés
keretében a legközelebbi szervizbe kell kísérni, ahol a
Rendőr felügyelete alatt kell elvégezni a környezetvédelmi
felülvizsgálatot. Ha nem a Rendőrnek van igaza a mindenkori
díj felét kell fizetnie az Államnak adójóváírás formájában,
viszont ha igaza van a mindenkori díj dupláját kell
megfizetnie a jármű üzembentartójának a szerviz
részére - amely természetesen behajtható, szükség
esetén behajtandó! + azonnal leveteti a Rendőr a
rendszámot és 3 napos útvonal engedélyt ad, mialatt a jármű
vezetője elviheti járművét a szervizbe, vagy a bontóba. Nem
lehet egyéni probléma számos ember egészségkárosítása! Ja és
hasonló döntésekig az összes döntéshozó a családjukkal
együtt költözzön Budapesten a Róbert Károly körútra.
Ott szívják a jó levegőt, ne a Budai hegyekben - pl.
Budakeszin... A papám szintén tüdőrákban halt meg,
pedig nem dohányzott. Magyarország a férfiak tekintetében
tüdőrákban világelső, a nők esetében a harmadik helyen van.
A föld összes országa közül... És ha belegondolok, a legtöbb
szabályozás ilyen egyszerű volna, ha rendszerbe nem kerülne
mocsok is. De sorolhatnám a degeneráltabbnál degeneráltabb
példákat, melyeket egyszerűen korrigálni lehetne, ha
megvolna az akarat... Ja és persze mindenhol vannak
körgyűrűk is! Normális és teljesíthetőek a szabályozások és
nem arra épülnek, hogy felét úgy sem tartják be. Mindenki
magából indul ki -az állam is. Merthogy "a fejtől büdös
a láb", és nem fordítva. (De azért van jó dolog is kis
hazánkban - ahogy Hofi mondta: ... Hogy ugatni már szabad,
Hogy ugatni még SZABAD! De az igazságból kétségkívül rég
elveszett az "i"!!! Még valamikor, talán a negyvenes
években. '56-ra már tudhatóan nagy baj volt, amely
később csak rosszabb lett. És a mocsok áthatott,
átnevelt több nemzedéket és a gyerekeken keresztül még
sokáig érezhető lesz pl. a félelem a hatalomtól, tudat alatt
valahol a nagy fekete autótól... Undorító, hogy ezek az
emberek - akik ezt tették ezzel a néppel - büntetlenül
élték, élik le az életüket!)
Egyébként a
hiedelmekkel szemben nem robbanásveszélyesebb a
benzin-/dízelüzemnél, feltéve, ha hivatalos gázautó
műhelyben alakították át az autót és otthon nem piszkálnak
bele. Még gázszagú sem lesz az átalakított autó, bár a
PB-gázpalackból töltött autóknál ez is előfordulhat. Az
átalakítás után a kocsi teljesítménye elvileg kb. 5-10%-kal
romlik, és több gázt fogyaszt, mint benzint, de vannak, akik
pont teljesítménynövekedésről számolnak be, és még a nagyobb
fogyasztás mellett is jóval olcsóbb a gázüzem. A jármű
átalakítása során a motorhoz egyáltalán nem nyúlnak, csak
egy újabb tartály, néhány kisebb alkatrész és egy rézcső
kerül a kocsiba, sőt a tartályt akár a pótkerék helyére is
rejthetik, de ilyenkor meg a pótkerék lesz útban. Az is
járható út, hogy a kocsiból kiszerelik a benzintankot, és
teljesen gázüzeművé alakítják, így a tulajdonos 50%
súlyadókedvezményt kap. Azt nem tudom, miért nem kap a
gázüzemű autó tulajdonosa legalább 20-30% súlyadókedvezményt
abban az esetben, ha a benzintank nem kerül kiszerelésre,
hiszen a gáz árának köszönhetően nem éri meg benzinnel
autózni, viszont a legtöbb gázrendszer a motor beindításakor
benzinnel működik és néhány másodperc, esetleg egy-két perc
után kapcsol át gázüzemre. Ez is olyan "nesze semmi fogd meg
jól szabályozás", amivel viszont tapasztalhatjuk milyen
lázasan dolgoznak országunk vezetői. Lám ezt is
szabályozták. Ezért tartunk itt, ami sokunk számára igen
csak fájdalmas.
De ha
ennyi jó tulajdonsága van a gázautónak, akkor miért nem jár
mindenki azzal? Ennek egyszerű magyarázata az, hogy az
átalakítás 100-350 ezer forintba kerül típustól függően. De
aki ki tud fizetni egy ekkora összeget egy alkalommal, annak
ez a beruházás 10-30 ezer km alatt megtérül, ez kb. 1-2 évet
jelent. És később az üzemanyagköltség 30-40, sőt akár 50%-át
is megspórolhatja a tulajdonos, nem számítva a motor kisebb
igénybevételéből adódó megtakarításokat. Ez tehát az egyik
lehatásosabb üzemanyagköltség csökkentő eljárás, amellett,
hogy rövid távon (elkövetkező 5-10 év) ez tűnik a
legmegfelelőbb megoldásnak az autózás környezetkímélőbbé
tételére. Tehát akit érdekel a környezete, a pénztárcája, és
nem probléma egy sporttáskányi tartály a csomagtartóban, az
keressen rá a gázautó szóra a neten, vagy
kérdezze meg ismerőseit a dologról. Biztos van valaki,
akinek gázautója van, vagy legalább ismer valakit, akitől
tanácsot lehet kérni. És érdemes megnézni az alábbi
linkeket, ahol az érdeklődők rengeteg hasznos információhoz
juthatnak.
Takács
Tamás 2006.08.01. |
-
- Kapcsolódó
témakörök:
- - EU-figyelmeztetés: Csökkenteni kell az új kocsik
széndioxid kibocsátását
-
-
Ha
IDE kattint
megtérülési számítást végezhet a Shell kalkulátorával.
-
-
"Minden összefügg mindennel, gondolkozz rendszerben és
hosszútávon"
-
-
|